لوله مانیسمان در ایران به نام لوله بدون درز نامیده می شود که از نام دانشمندی آلمانی که اولین بار این لوله ها را ساخت مشتق شده است. لوله مانیسمان از یک قطعه فولادی یک تکه ساخته می شود. در این روش لوله ها بدون درز است و برای ساخت آن یک قطعه شمش را گرم کرده و توسط سمبه ماتریس از یک قالب مخصوص عبور می دهند. سپس با غلطک های مخصوص تحت نورد و کشش قرار می گیرند تا به اندازه مورد نظر برسند.

لوله مانیسمان بدلیل اینکه درز جوش ندارد, استحکام بالاتری دارد و در قطرهای پایین ساخته می شوند. دلیل این امر این است که ساخت لوله هایی با قطر بالا آن هم به صورت بی درز, بسیار مشکل خواهد بود و نیاز به صرف هزینه ی بالا دارد.

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز

تاریخ ابداع و ساخت لوله­ هاى بدون درز به اواخر قرن ۱۹ برمی­گردد که مانیسمان نام شخص مخترع این روش میباشد. روش­هــاى مختلف تولید لوله فولادی بدون درز (مانیسمان) در قرن ۱۹ ابــداع و به موازات یکدیگر پیشــرفت و گسترش یافت.

روش های متداول جهت تولید این لوله­ ها با توجه به ضخامت جداره و قطر آن­ها بکار میرود, که به قرار زیر میباشد :

  • تولید لوله بدون درز با اســتفاده از نورد مداوم و یکنواخت بر روى ســنبه براى تولید لوله بدون درز رده ۴۰ با قطر “۱/۲ تا “۸ اینچ
  • تولید لوله بدون درز رده ۴۰ به روش میز کششــى (ارهارد) این فرایند براى قطرهاى”۲ تا “۸ اینچ
  • تولید لوله به روش نورد بر روى توپــى لغزان براى تولید لوله­ هاى بدون درز (مانیسمان) با قطر “۵ تا “۱۶ اینچ

لوله ها بر اساس روش ساخت تقسیم بندی میشوند :

  • لوله به دو روش ساخته می شود. با برداشتن صفحه ای مسطح به نام Skelp و لوله کردن آن و جوش دادن لبه ها لوله درست می شود که به آن لولۀ جوش داده شده اتلاق می شود (ERW)
  • روش دیگر سوراخ کردن قطعه استوانه ای جامد (شمش آهن) در تمام طول آن می باشد که به لوله ساخته شده Seamless و یا بدون درز گفته می شود.

برای ساخت اتصالات که بدون درز هستند از روش های متفاوتی استفاده می شود:

استفاده از مندرل, آهنگری, ریخته گری دقیق, تزریق در قالب فلزی, آهنگری همراه با جوشکاری

استاندارد لوله های فلزی :

SPEC 5L :

مشخصات استاندارد ابعادی, نوع ماده و شرایط انتقال سیال به لوله استیل جوشی و بدون درز که بویژه برای خطوط لوله استفاده میشود.

ASTM A 106 / ASME SA 106 :

مشخصات استاندارد و فنی لوله کربن استیل بدون درز, مناسب برای سرویسهای دما بالا میباشد.

ASTM A 333 / ASME SA 333:

مشخصات استاندارد و فنی لوله استیل بدون درز, مناسب برای سرویس های دما پایین می باشد.

ASTM A 335 / ASME SA 335:

استاندارد فنی لوله استیل – آلیاژآهنی بدون درز, برای سرویس های دما بالا می باشد.

ASTM A 520 :

مشخصات استاندارد برای ملزومات جانبی لوله برای لوله های کربن استیل جوشی مقاوم الکتریکی که این استاندارد تستهای مختصری را در نظر میگیرد, به علاوه ملزومات ویژه برای سرویسهای دمابالا, صرفنظر از ملزوماتی که تعدادی از آزمایشها و تست-فشار را مورد توجه قرارمیدهند. این مشخصه همچنین شامل یک جدول میباشدکه حداقل تنش کششی در دماهای مشخص شده رابیان میکند.

ASTM A 530 / ASME SA 530 :

مشخصات استاندارد که بطورکلی حداقل ملزومات پایه برای کربن و آلیاژ لوله استیل را بیان میکند (a.o. for A 106/ SA 106). این استاندارد روشهای کاربردی آزمایش, تست و فشار را نیز شامل میشود.

ASME B 36.10 :

مشخصات استانداردکه ابعاد لوله کربن استیل و تیوب رابیان میکند. این استاندارد یک بررسی روی قطرهای بیرونی لوله, اسکجوئل لوله, ضخامت دیواره و وزنها انجام میدهد. رنج سایز از قطر” ۸/۱ به بالا و شامل “۲۴ می باشد.

BS 3059 قسمت یک :

مشخصات استاندارد برای شرایط انتقال فنی لوله های درزدار کربن استیل از جنس ERW 320 با تنش کششی پایین و بدون خواص برای دماهای بالا می باشد.

به خاطر تنش کششی پایین (حداکثر۴۴۰ N/mm2) و بخصوص در یک طول زیاد (به عنوان نتیجه سرد شدن آهسته) این لوله ها بویژه برای برای متصل شدن روی ماشین های اتصال اتوماتیک مناسب می باشند.

DIN 1626:

مشخصات استاندارد برای شرایط فنی لوله های بدون درز کربن استیل برای کاربردهای خاص DIN 1626 ملزومات کیفیت مواردی که دراجراتیوب با آن مواجه میشود را بیان میکند. از لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) در مصارف و کارهای تاسیساتی استفاده میشود. لوله مانیسمان در منابع لوله های گازپالایشگاه ها, کارخانجات پتروشیمی و بسیاری ازصنایع کاربرد فراوان دارد.

فروشگاه فولاد بازار پخش و توزیع انواع لوله بدون درز (مانیسمان) یا لوله مانیسمان در سایزهای متفاوت به سراسر کشور زیر قیمت کارخانه را برعهده دارد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.